IGŁA – Koncepcja z tołkiem na siebie
Projekt jest realizowany w subregionie suwalskim przez:
- Stowarzyszenie dla Europy,
- Stowarzyszenie Euroregion Niemen,
- Powiat Sejneński/PUP Sejny
obejmujący wszystkie trzy rodzaje wsparcia, którego celem ogólnym jest: Do 31.12.2026 r. zwiększy się uczestnictwo w rynku pracy 225 kobiet i 35 mężczyzn, mieszkańców Subregionu Suwalskiego należących do grupy docelowej konkursu nr FEPD.07.02-IP.01-001/23 poprzez stworzenie równych warunków pracy oraz lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
Cel zostanie osiągnięty dzięki realizacji Zadań:
- Z1. Identyfikacja potrzeb i diagnozowanie możliwości Uczestników Projektu kierujące do udziału w Z2 lub Z3.
- Z2. Wsparcie psychologiczne i warsztaty dla kobiet,
- Z3. Aktywizacja zawodowa osób sprawujących opiekę nad dziećmi.
Wsparciem objętych zostanie 260 Uczestników Projektu, z których 250 podniesie poziom wiedzy w zakresie równości kobiet i mężczyzn, 132 będzie w lepszej sytuacji na rynku pracy po opuszczeniu programu, 38 zdobędzie kwalifikacje zawodowe potwierdzone certyfikatami, 38 zdobędzie kompetencje dzięki stażom.
W ramach Z4 opracowany zostanie przy współudziale przedstawicieli przedsiębiorców, pracodawców, pracowników, administracji publicznej i NGO program Work Life Balance, który zostanie zdrożony w minimum 20 zakładach pracy subregionu suwalskiego.
- W ramach projektu zastosowane zostanie w odniesieniu do każdego UP kompleksowe wsparcie w formie wsparcia psychologicznego oraz jednocześnie w co najmniej jednej z niżej wymienionych form (kompleksowość wsparcia): warsztaty rozwoju zawodowego, warsztaty rozwoju osobistego.
- Większość uczestników szkoleń uzyska certyfikaty (tj. od 51% do 100% UP).
- W przypadku wsparcia skierowanego do osób w wieku 18-29 lat:
a) udział w projekcie jest poprzedzony oceną umiejętności cyfrowych ) oraz – w razie potrzeby – uzupełnieniem poziomu kompetencji;
b) nacisk będzie położony na:
- umiejętności cyfrowe,
- umiejętności niezbędne do podjęcia pracy w sektorze zielonej gospodarki;
- umiejętności niezbędne z punktu widzenia regionalnych/lokalnych specjalizacji;
- umiejętności niezbędne w zawodach związanych z usługami zdrowotnymi i opiekuńczymi;
- potrzeby lokalnych/regionalnych pracodawców.
Każda osoba młoda 18-29 lat musi mieć przeprowadzoną ocenę kompetencji cyfrowych przed przystąpieniem (po raz pierwszy) do danej formy wsparcia. Ocena poziomu umiejętności cyfrowych dokonywana jest z wykorzystaniem „Europejskiego narzędzia do oceny poziomu kompetencji cyfrowych” (Europejskich Ram Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli – DigComp).
- W odniesieniu do każdego UP zastosowane będzie wsparcie w formie poradnictwa zawodowego i wsparcia psychologicznego oraz jednocześnie w co najmniej jednej z niżej wymienionych form (kompleksowość wsparcia): kursu lub szkolenia, pozwalającego uzyskać kwalifikacje zawodowe w tym kompetencje), stażu.
- Wsparcie udzielane w ramach projektów jest dostosowane do potrzeb lokalnych/regionalnych pracodawców oraz do indywidualnych potrzeb uczestników projektów, wynikających z ich wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz kwalifikacji do wykonywania danego zawodu. Każdy z uczestników projektu otrzymuje ofertę wsparcia, obejmującą takie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niego jako niezbędne w celu poprawy sytuacji na rynku pracy (np. zmiana pracy na wyżej wynagradzaną), przekwalifikowania lub uzyskania zatrudnienia.
- W ramach projektu zostaną opracowane z udziałem pracodawców i wdrożone programy z zakresu godzenia życia zawodowego z prywatnym oraz realizowane rozwiązania popularyzujące równy podział obowiązków wśród mężczyzn i kobiet.